De scheepsmakelaardij voor de binnenvaart is een zeer bijzondere branche die vraagt om grote kennis van de markt, van schepen, van scheepseigenaren en schippers. Paul Cornet, scheepsmakelaar bij Concordia Damen in Werkendam, vertelt over het vak en wat hem er zo aan getrokken heeft.

“Ik heb zelf elf jaar gevaren. Ik ben eerst matroos en stuurman geweest, op mijn twintigste heb ik mijn eerste schip van 85 meter gekocht en daarna hebben we twee keer een ‘Challenger’ nieuw laten bouwen; de eerste van 105 bij 9,50 meter, daarna een van 110 bij 11,40 meter. Chris Kornet van Concordia was bij beide Challengers betrokken en als bemiddelaar mee naar China, waar ik het casco kocht. Toen dacht ik al: wat Chris doet, dat lijkt mij ook wel wat. Na een aantal jaar heb ik de stap gezet.

Toen zijn oudste dochter naar school moest, kwam Paul Cornet zelf van het water af. “Als je eigen kinderen naar het internaat moeten is dat best een dingetje”, zegt hij. “Maar de voornaamste reden om te stoppen met varen was dat ik een meer uitdaging zocht. En ik wist heel goed wat ik wilde: de makelaardij in. Als scheepsmakelaar kun je je echt onderscheiden. Voor een schipper is dat moeilijker.”

Samen met Concordia had hij al schepen gekocht en de connectie tussen Werkendammer Paul Cornet en het Werkendamse bedrijf van Chris Kornet (‘Er zijn niet eens zo veel Cornets in Werkendam; het lijkt alleen wat meer omdat je de naam met een C en een K tegenkomt’) bestond dus al langer. Zes jaar geleden begon Paul bij Concordia als makelaar. Sinds de samenwerking tussen Concordia en Damen Shipyards officieel werd, is Concordia Damen Shipbrokers officieel een aparte tak binnen de onderneming geworden. In relatief korte tijd is het een van de grote scheepsmakelaars van Nederland geworden.

Hoe? Het begint met bereikbaarheid, stelt hij. “Je telefoon dag en nacht opnemen, tot laat in de avond bereikbaar zijn, enzovoort. Verder moet je vooral de markt en de klant begrijpen, aanvoelen naar wat voor schip iemand op zoek is. Dat klinkt misschien een beetje simpel, maar als je dat gevoel niet hebt, wordt het moeilijk in dit vak. Hier zie je beleving, gevoel voor schepen en oprechte betrokkenheid bij de klant, zowel bij de koper als de verkoper. Ik ben helemaal geen rasverkoper hoor. Je hebt mensen die álles kunnen verkopen. Dat kan ik niet. Ik wil ook niet verkopen om het verkopen alleen. Maar déze markt ken ik; de financieringsmogelijkheden, de richtlijnen van de banken, de valkuilen waarin je kunt stappen als je alleen maar voor een snelle deal gaat. Ik probeer de beste deal en het juiste schip te vinden voor onze klanten.”

Daarbij heeft Concordia Damen zijn digitale etalage op orde, wat onmisbaar is voor de klant. “We hebben een prachtige website”, zegt Paul Cornet. “Open vragen krijg je haast nooit meer. Mensen weten wat ze willen en kijken alvast online rond. Vind je wat je zoekt, dan kijken we of het schip inderdaad aan je wensen voldoet of dat we misschien een schip kunnen vinden dat nog beter past.”

Een persoonlijke touch? “Er mag gelachen worden. Dat vind ik wel belangrijk.” Hij grinnikt: “Het is hier nooit saai.” 

www.concordiadamen.com/makelaardij