Een viskotter in BM? Jazeker! Ook al vaart Scheveningen 43 voor de Nederlandse kust, dit verhaal is te leuk. Het idee was van John van Maaren van De Maas BV, de opdrachtgevers zijn de stoere Scheveningse vissers Nico Letsch senior en junior.

Nico senior, van Zeevisbedrijf N. Letsch, had een viskotter van 20 meter, maar door nieuwe regelgeving moest hij voldoen aan een minimum aantal gediplomeerde bemanningsleden. Vandaar het idee voor een nieuwe kotter; korter dan 15 meter en met een loodlijn onder de 12 meter gelden er immers minder strakke regels op dit gebied.

Met een tekening, geïnspireerd op een Engels ontwerp, ging Nico op zoek: “Euroship Services in Heerewaarden heeft het casco gebouwd, voor de afbouw deed jachtbouw De Alm in Werkendam de beste aanbieding.” Jachtbouw? Jacco van Maastricht van De Alm: “We zijn inderdaad jachtbouwers, maar tot 1999 hebben we ook viskotters gebouwd. We vonden het interessant om dat weer op te pakken. We staan er ook voor de toekomst weer voor open.”

Doosan motor
Nico Letsch senior vernam van collega visser Ed Reekers dat hij heel tevreden was over zijn Doosan motor en zo kwam De Maas BV in beeld, als importeur van deze betrouwbare Zuid-Koreaanse motoren. John van Maaren: “De hoofdmotor is een Doosan MD196TI met een vermogen van 320 PK bij 2000 omw./min. Die motor is afgesteld op 300 PK. Ook hebben we een generatorset geleverd van 60 kVA met een JCB motor en MECC Alte generator. Voorts een keerkoppeling op de hoofdmotor met een in- en uitschakelbare PTO clutch, die een hydrauliekpomp aandrijft. Hiermee worden alle visserijlieren aangedreven. De generatorset levert de elektrische energie voor de verwerking van de garnalen, zoals de transportbanden, het koken en het koelen.”

Varen en vissen
Wij treffen het schip in Stellendam aan waar op dat moment gewerkt wordt aan de netten en de laatste technische afstellingen. Dan blijkt dat ook garnalenvissers een hekel hebben aan stilliggen. Dat varen en vissen kan inmiddels weer. Vanuit een stuurhuis waaraan te zien is dat hier een jachtbouwer heeft gewerkt; de afwerking staat op een exceptioneel hoog peil. Nico Letsch heeft zelf gezorgd voor de aanlevering van de machines waarmee de garnalen worden verwerkt, De Alm heeft ze geïnstalleerd, net als de lieren, gieken, motor, keerkoppeling en generatorset.

Letsch: “Ik ben nu 67 en vind het zo langzamerhand wel mooi geweest, ben al op mijn twaalfde begonnen. Mijn zoon gaat ermee varen.” Na enig doorvragen erkent hij af en toe nog wel eens mee te zullen gaan. Nico junior vindt dat natuurlijk allang goed en helemaal niet erg.

www.demaasbv.nl