Tinnemans Floating Solutions, het Maasbrachtse familiebedrijf nadert de de cascobouw van hun nieuwbouw duwboot en is klaar om de duwboot volledig turnkey af te bouwen. Ook nu doet de 80-jarige scheepswerf weer beroep op voornamelijk Maasbrachtse onderaannemers.  De groep heeft in de afgelopen jaren, naast dokken en reparaties, naam en faam verworven met de nieuwbouw van duwboten zoals o.a. Libra, Bryan en Jannick en afbouw van casco’ s van vrachtschepen Zonga en Vios.  Anders dan hun 6 eerder gebouwde duwboten zijn bij deze duwboot grotere schroeven (1,75m), betere straalbuizen en een onafhankelijk bedienbaar 4-roerensysteem aanwezig.  Het beoogde duwcertificaat bedraagt ca. 11.000 ton.

De bouw van deze duwboot (19 x 10 m) gebeurt volledig in de eigen productiehal en zal verder worden afgebouwd in de eigen Maasbrachtse haven, hierdoor zijn de communicatielijnen met onderaannemers heel kort en kan er dus snel geschakeld worden.

CATERPILLAR 3508 ALS OVERGANGSMOTOREN
Nu de fase van de cascobouw op zijn einde loopt, wordt het tijd voor de technische installaties.  Met ingang van 1 januari 2020 is EU-Stage V binnen het NRMM van kracht geworden. Er zijn nog overgangsmotoren (waaronder de Caterpillar 3508, motorvermogen van de duwboot is 2 x 1.065 PK) voorradig die voldoen aan CCNR2. Deze mogen nog in de duwboot van Tinnemans Floating Solutions geplaatst worden, mits deze voor 1 juli 2021 voor nieuwbouw in de vaart wordt gebracht. Wegens de reeds ver gevorderde cascobouw kan het bedrijf de duwboot nog gunstig en vóór deze periode opleveren. 

FLEXIBELE OPSTELLING WONING
“Wat betreft het interieur van de nieuwbouw duwboot, mogen er ook nog door de toekomstige eigenaar knopen doorgehakt worden,” aldus directeur Jan Tinnemans.  “De concrete indeling van de woning, materiaalkeuze,..: het is allemaal nog bespreekbaar.  Vast staat dat de woning flexibel wordt opgesteld vanwege geluidseisen en resonantie. Daarmee voldoet de nieuwe duwboot vanzelfsprekend aan de huidige regelgeving op dat gebied. De stuurhut, met schuine voorzijde (positief voor het zicht op het werkdek), staat op een 3-delige hefkolom waardoor de kijkhoogte circa 13,5 m bedraagt.”  De doelstelling is om eind mei 2021 turnkey op te leveren. Een gloednieuwe en doordacht gebouwde duwboot, waarvan de voorgangers hun sporen reeds hebben verdiend, tegen de huidige, gunstige condities, wellicht een kans om niet te laten lopen.

Meer weten over deze nieuwbouw duwboot? info@tinnemansfs.com
of +31 6 51053686.