Als distributeur van Castrol smeerolieproducten heeft Mobene BV uit Zwijndrecht een groot deel van de Europese binnenvaart als klant. Een team van specialisten zorgt ervoor dat voor elk type motor de juiste smeerolie wordt ontwikkeld.

Als manager sales & engineering Dirk Pols van Mobene BV moet uitleggen wat hij en zijn team doen is er een lange en een korte versie. “Wij zien wat er gebeurt in de binnenvaart. Dat nemen we mee in ons advies aan motorenfabrieken en schippers. Dat vertaalt zich in de smeerolie die het beste geschikt is voor schepen, en die we vervolgens bij de machinefabrieken in de schepen testen. Zo is het cirkeltje weer rond. En dat wordt allemaal gestuurd vanuit ons kleine kantoor in Zwijndrecht”, legt hij in de korte versie uit.

Hoewel Mobene BV pas in september 2014 officieel werd opgericht, bestaat Mobene GmbH al sinds 1950. Daar werken in Nederland en Duitsland zo’n vijfhonderd mensen voor dertigduizend klanten. Het van oorsprong Duitse bedrijf werd begin deze eeuw overgenomen door BP, dat met Aral een eigen merk smeerolie op de markt bracht. Uit marktonderzoek bleek dat het merk Castrol een moderner en beter imago had in de branche, waarna BP ervoor koos naast om Aral de BP smeerolienaam te vervangen door Castrol. 

“Castrol heeft het beste netwerk om de smeerolie in heel Europa te verkopen. Daar zijn onze klanten bij gebaat”, zegt Pols. “Ook heeft Castrol nauwe banden met de industrie en de automotive. Veel fabrikanten uit die branche leveren motoren aan de scheepvaart, waardoor we ook in de scheepvaart sterk zijn vertegenwoordigd.”

Pols werkt sinds 1996 in de smeeroliebranche. Hij is geboren op een schip en al zijn hele leven werkzaam in de maritieme sector. Dat geldt ook voor verkoopadviseur Raymond Slinger en customer service representative Petra Swets, van wie zowat de hele familie in de binnenvaart actief is. “Je kunt zeggen dat we alle drie hiermee verbonden zijn en dat het dna van ons team verweven is met de binnenvaart”, vertelt Pols. “Dat is belangrijk, want mensen die gespecialiseerd zijn in de binnenvaart kunnen klanten beter advies geven en beter aan hun wensen voldoen. Omdat je op een schip geboren bent, ken je de mensen en spreek je hun taal. Ik zit bij wijze van spreken ook in het weekeinde aan boord bij vrienden of familie en dat geldt voor ons drieën.”

Hoe belangrijk dat is heeft BP ook ingezien. Dus laat het bedrijf sinds 2014 de verkoop en distributie van smeerolie doen door Mobene BV. Drie jaar geleden verhuisde het kantoor van de distributeur van Capelle aan den IJssel naar de Maasboulevard in Zwijndrecht, te midden van een maritiem cluster aan kantoren, bunkerschepen en andere maritieme bedrijven. Aan de lange kade voor binnenvaartschepen wappert sindsdien de Castrol-vlag. “Hier hebben we nog meer aansluiting met de binnenvaart en zijn we beter zichtbaar voor onze klanten. Maar het is ook een verbetering qua reistijd. Wij wonen hier allemaal in de regio”, legt Pols uit.

Bijkomend voordeel is dat klanten vaker binnen lopen als ze komen bunkeren of voor de wal liggen.

Vanuit het Zwijndrechtse kantoor wordt de markt in Nederland, Frankrijk en België en delen van Duitsland bediend. Die beslaat een groot deel van de Europese binnenvaart. Pols en zijn team onderhouden contacten met alle bunkerschepen in Nederland, België en Duitsland en met motorenfabrikanten (OEM’s) zoals MTU, Volvo Penta, Scania, Caterpillar, Mitsubishi en Cummins. In die fabrieken wordt de smeerolie in de motor getest. “Met de info uit de fabrieken testen we ook aan boord van schepen, zodat we precies kunnen zien wat er gebeurt met de olie.”

Pols is trots op alle nieuwe ontwikkelingen in de binnenvaart, maar waarschuwt tegelijkertijd voor ongefundeerde claims van nieuwe partijen. Zo wordt varen op LNG nu al op een voetstuk geplaatst, terwijl de techniek nog jong is. Daar zitten volgens Pols nog wel eens haken en ogen aan, maar worden er nu steeds meer positieve resultaten gehaald.

Castrol heeft veel ervaring met gasmotoren in kassen. Dat is de reden dat het samen met Caterpillar aan een gasmotor werkt, mede omdat smeerolie in zo’n motor van groot belang is. Voor die categorie heeft Castrol de minerale gasmotorolie Duratec L ontwikkeld. “Gas bevat in vergelijking met diesel geen zwavel, dus moet je je smeerolie daarop aanpassen”, legt Pols uit. “Nu er meer roetfilters en nieuwe technieken komen, praten we met alle motorenfabrikanten. Wat ik zorgelijk vind is dat er soms geroepen wordt dat je met het plaatsen van een smeeroliefilter op de motor je olie niet meer hoeft te verversen, omdat die filter het roet er uit zou halen. Maar smeerolie heeft meer functies dan alleen roet eruit halen. Gelukkig weten de meeste schippers dat dit niet kan en dat het te mooi klinkt om waar te zijn. Als je de olie laat zitten, sloop je langzaam je motor.”

Mobene kwam als eerste met een smeerolie-variant waar geen metalen in zitten. Die smelten en kunnen de roetfilters verstoppen. Die additieven zijn echter ook belangrijk om slijtage van de motor te voorkomen. Om die tegengestelde problemen te tackelen ontwikkelde Mobene met Castrol een nieuwe variant, die weer uitgebreid getest werd bij de motorenfabrikanten. “In de automotive branche worden dan typen van 0w/16 of 0w/20 gebruikt, maar vrachtwagenmotoren draaien op een ander toerental dan schepen, dus hebben die een ander type smeerolie nodig. In de scheepvaart blijven we meestal op 15w/40 en 10w/40 draaien, ook met de nieuwe stage 5 motoren en filters”, aldus Pols.