Het mts Kratos heeft de eerste kilometers met de allereerste EQUADRIVE® succesvol afgelegd. Het is verbazingwekkend hoe stil deze poddrive met elektromotor ‘onder water’ is. “Mede dankzij de rechtstreekse schroefaandrijving op de elektromotor. De Tesla van de binnenvaart wordt hij al genoemd”, aldus Mark Verhaar en Marco de Waal enthousiast. 

De inbouw van de allereerste EQUADRIVE® vond plaats bij De Waal in scheepslift 2. De Kratos beschikte al over een dubbele pod-voortstuwing; de bakboord poddrive is eruit gehaald, waarna monteurs van Verhaar en De Waal de EQUADRIVE® erin hebben geplaatst. Deze nieuwe EQUADRIVE® is 360 graden draaibaar en volledig elektrisch. Vanwege ruimtebesparing aan boord, de rechtstreekse schroefaandrijving zonder tandwielen, natuurlijke waterkoeling en een fluisterstille werking biedt deze poddrive met elektromotor ‘onder water’, veel voordelen. Waar normaal gesproken een schroefasopstelling, keerkoppeling en een hoofdmotor veel ruimte in beslag nemen in de machinekamer/achterschip, is dit met de EQUADRIVE® niet het geval. Alle generatoren kunnen in het voorschip geïnstalleerd worden. Bovendien is de schroef direct omkeerbaar, hierdoor hoeft men bij het achteruitvaren niet de gehele drive 180 graden te draaien. Dit maakt de EQUADRIVE® direct vertrouwd voor iedere schipper die gewend is aan de conventionele aandrijving met roeren. 

De Kratos van Vario Shipping B.V. is al jarenlang een goede klant van Verhaar, die bereid is gevonden om de eerste Equadrive te plaatsen om hiermee vervolgens een periode proef te gaan varen. Vario Shipping B.V. is gespecialiseerd in het transport en de uitlevering van minerale olie en chemische producten. Bas de Jong, technisch coördinator van de varende vloot vertelt: “De Kratos is al uitgerust met een pod-voortstuwing en dat maakt dit schip een goede testkandidaat. De mensen op dit schip zijn al gewend om zonder roeren te varen. Qua inbouw waren er maar minimale aanpassingen nodig”. Al na de eerste proefvaart in de haven van Werkendam kwam het overtuigende bewijs; de EQUADRIVE is ontzettend stil. “Wat een rust aan boord”, aldus de enthousiaste schipper.

De ervaringen van de Kratos worden continu bijgehouden middels een online data-monitoringsysteem en vervolgens geanalyseerd door de ingenieurs van Verhaar en De Waal. 

Samenwerking
De productie van de EQUADRIVE® is een samenwerking tussen Verhaar Omega en De Waal, twee gerenommeerde familiebedrijven met een lange historie. Verhaar houdt zich druk bezig met de ontwikkeling van de nieuwe podddrive. De machinale bewerkingen, productie en complete assemblage verzorgt De Waal. De Jong is erg tevreden over de samenwerking met Verhaar Omega en De Waal. “Alles bij De Waal straalt professionaliteit uit. Dit bedrijf beschikt over goede faciliteiten, het is een geoliede machine en dat leent zich prima voor de mogelijke onderhoudswerkzaamheden aan de stuurboord poddrive en bakboord Equadrive”. De Jong vindt het mooi om deze ontwikkeling van dichtbij mee te maken. “De elektrificatie van de binnenvaart gaat almaar door. Met deze nieuwe EQUADRIVE® ben je overal op voorbereid. Als er op de markt weer nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot de energievoorziening komen (denk aan waterstof, flowbattery accu’s of anderszins), kan dit systeem daar naadloos op aansluiten”. Met Verhaar Omega heeft De Jong al jarenlang een goede zakenrelatie. “Boegschroeven, compressoren en andere producten, het komt allemaal daar vandaan. We zijn heel tevreden over deze samenwerking. Als er iets aan de hand is, wordt dat altijd snel weer opgelost. Een bedrijf dat klaar staat als je belt is een groot goed. Zeker in deze tijd komt het nog meer op service aan, dat kun je niet kopen op een beurs. De combinatie van de twee familiebedrijven Verhaar Omega & De Waal geeft vertrouwen voor de toekomst van de EQUADRIVE”.