Met overnames en nieuwbouw werkt de Teus Vlot Groep aan haar verdere groei. Ook met het oog op de toekomst wil het bedrijf jongeren enthousiast maken voor het vak van dieselmonteur en elektrospecialist en ze zelf gaan opleiden.

Het familiebedrijf heeft de afgelopen jaren de focus gelegd op dieseltechniek, elektrotechniek en zijn internationale handelsbedrijf Cornerpoint. 

Teus Vlot Diesel & Marine (TVDM), het fundament van het bedrijf, is full-service en officieel dealer van Cummins, Scania en Agco Power en kan in principe elke type dieselmotor repareren, reviseren of onderhouden. Ook liggen er geregeld schepen aan de kade voor een hermotorisering.

Deze tak is de afgelopen jaren gegroeid door diverse overnames. In 2014 werd Diesel Motoren Service (DMS) uit Ridderkerk overgenomen, dat diensten levert voor Cummins motoren voor de industrie, marine en de generatormarkt. Onlangs startte de bouw van een nieuw bedrijfspand van 4000 vierkante meter voor DMS op Baanhoek-West langs de A15, op een steenworp afstand van Teus Vlot. Grondlegger Teus Vlot is zelf de hoofduitvoerder bij de bouw. Eind volgend jaar kan DMS daarheen verhuizen. 

Cummins-centrum
In 2015 nam Teus Vlot de activiteiten van De Ruyter Service over, inclusief bussen, voorraden en gereedschappen. Ook een Cummins-specialist. “We hebben hierdoor nog meer kennis en materieel in huis gekregen. Je kunt zeggen dat we hét Cummins-centrum in de regio zijn geworden”, stelt Coralinde Vlot, hoofd communicatie, marketing en HR. Inmiddels is  haar broer Geert Vlot algemeen directeur van DMS en TVDM en TVDM, de maritieme tak aan de rivier, geleid door nieuwe directeur Ronald Kornet.

Recente projecten laten zien hoe de bedrijven binnen de groep met elkaar samenwerken. Zo haalde handelsbedrijf Cornerpoint vier 48 jaar oude Stork motoren vanuit de andere kant van de wereld naar Sliedrecht. “Die werden hier bij ons compleet gedemonteerd, gereviseerd, weer gemonteerd en spic en span teruggestuurd”, vertelt Coralinde Vlot. “Volgens één van de kinderen uit groep 8, die hier tijdens een rondleiding waren is dat ‘eigenlijk net een grote puzzel’.”

Full service
Ook de hermotorisering van de Rio Grande, die bij het bedrijf voor de kade ligt, is een mooi voorbeeld van full service. Het contract hiervoor werd dit jaar op de Maritime Industry beurs getekend. Op het schip worden twee verouderde hoofdmotoren vervangen door Scania’s van het type DI 13 071M, een generatorset en twee nieuwe ZF-keerkoppelingen. Vlot: “In die vijf weken dat het schip hier in onze haven ligt gaan eerst de ijzerwerkers aan boord om alles te demonteren. Vervolgens komen de dieselmonteurs die de motoren installeren en in bedrijf stellen. En daarna de elektromonteurs die alle elektrische componenten installeren en aan elkaar koppelen.”

Monteurs van Teus Vlot reizen daarnaast met hun servicebussen door heel Nederland en het buitenland om storingen te verhelpen en reparaties te verrichten. Ook stappen ze in het vliegtuig of verblijven dagen of weken aan boord van passagiers- of zeeschepen als dat nodig is.

Als technisch serviceverlener ziet het bedrijf ook dat het tekort aan technische mensen groeit en in de toekomst problematisch dreigt te worden. “We hebben genoeg werk en hoewel we zestig werknemers hebben, komen we nu af en toe al handjes te kort”, zegt Vlot.

Zij ziet ook dat het vak van dieselmonteur niet populair is onder jongeren, zeker niet de maritieme kant. “Terwijl het zoveel mooier en veelzijdiger is dan bijvoorbeeld de hele dag in dezelfde loods of garage werken. Hier kom je op verschillende plekken, je reist naar het buitenland en gaat mee op proefvaarten. Het is heel divers.”

Vrijheid
Jonge werknemers van Teus Vlot beamen dat. Michael Dekker (28) stapte van de autobranche over naar Teus Vlot Diesel & Marine. Hij reist met zijn servicebus heel Nederland en Duitsland af. “Je gaat ter plekke om de storing te zoeken en de schipper te helpen. Je bent onderweg eigen baas en werkt zelfstandig. Die vrijheid maakt het vak zo mooi.”

Hij zou het andere jongeren meteen aanraden. “Het is dat maritieme gevoel. Ik zou zeggen: loop eens een dagje mee. Dat heb ik ook gedaan en ik was meteen verkocht.”

William van Dijke (21) is elektrospecialist. Hij kwam na een korte stage als BBL’er bij Teus Vlot. Die leerlingen werken vier dagen in de week bij een bedrijf en gaan één dag naar school. Inmiddels is hij in vaste dienst. “Ik heb hier echt het vak geleerd, want op school ontbreekt er nog wel eens wat op het gebied van elektrotechniek. Wat me hier vooral trekt is de vrijheid en de veelzijdigheid. Het wordt nooit saai. Ook al ben je heel zelfstandig bezig, je werkt goed samen in een team en de lijnen zijn kort.”

Het vak is de afgelopen jaren wel veranderd. Waar monteurs vroeger vooral met gereedschap op pad gingen, komen ze nu ook met een laptop aan boord. Daarom moeten ook de oudere monteurs meer met computers leren werken. In oktober start Teus Vlot hiervoor met interne trainingen.

Het bedrijf is ook steeds bezig om intern nieuwe diesel- en elektromonteurs op te leiden. Met name BBL-leerlingen, maar ook stagiaires. De meeste komen na hun opleiding meteen in dienst. “We investeren hier graag geld en tijd in”, zegt Coralinde Vlot. “In oktober gaan we ook met bedrijven en scholen rond de tafel zitten en brainstormen om te zien wat we nodig hebben en hoe we samen een technische opleiding op kunnen zetten. De schaarste aan personeel wordt namelijk alleen maar groter.”