Kwart voor zes gaat de wekker, even snoezen en dan moet het toch echt gaan gebeuren. Het blijft altijd een race tegen de klok. Ik neem me elke dag voor om toch iets eerder uit bed te stappen maar dat is tot nu toe nog niet gelukt. 6.30 uur stap ik in de auto (is de bedoeling) zodat ik uiterlijk 7 uur op kantoor ben. De eerste monteurs druppelen dan ook binnen en de dag is begonnen. 

Snel kijk ik de e-mail na of er nog storingen zijn binnengekomen waar we naartoe moeten. Daarna kijk ik via de Marine traffic en/of bel ik de schepen om te checken of de afspraken door kunnen gaan. Niets is zo veranderlijk als de scheepvaart. Dan draai ik de werkorders uit en deel de monteurs in op de klus die vandaag voor ze gepland staat. Vaak zorgen we ervoor dat de materialen al klaar staan zodat ze kunnen inladen en rond 7.30 uur vertrekken ze richting locatie. 

Nieuwe airco’s plaatsen op een schip bij Kooiman, een ventilator in de machinekamer vervangen op de Maasvlakte, op de zaak overdrukkasten voorbereiden, airco-onderhoud in Antwerpen, sanitair en leidingwerk op een nieuwbouw, kanaalwerk plaatsen machinekamer in Antwerpen en een storing aan een gekoelde kast in Rotterdam Botlek. 

Als iedereen is vertrokken is het tijd voor administratie, de e-mail en het bestellen van onderdelen. Ik werk de bank bij, doe de betalingen en doe wat voorwerk voor de facturatie zodat mijn collega daarmee straks gelijk aan de slag kan. Ik kijk alle urenbriefjes en werkbonnen na van de monteurs van de week ervoor en zorg dat alle werkorder nummers erop vermeld staan zodat deze in de juiste dossiers kunnen. Nog uit te voeren werkzaamheden verwerk ik gelijk weer in de planning. 

Onze storingsmonteur meldt dat hij klaar is in Rotterdam en ik stuur hem naar de volgende klus: een airco in een stuurhuis koelt niet goed. De monteur heeft al wat onderdelen bij zich, omdat we vaak proberen vooraf telefonisch de storing uit te lezen. Op deze manier hopen we dat we maar een keer naar boord hoeven te gaan. Dat scheelt voor ons in tijd en voor de klant in kosten. 

Na de lunch zijn er vaak nieuwe telefoontjes binnengekomen over storingen. Die proberen we zo snel mogelijk op te lossen; als het schip in de buurt is vaak nog diezelfde dag en anders de dag erna. Ik kijk wat er voor de volgende dag gepland staat en werk de planning bij. Ik informeer bij klanten om te checken of afspraken door kunnen gaan en vraag na wie er toevallig al in de buurt ligt.

‘In de buurt’ is natuurlijk een vrij ruim begrip. De uitdaging van mijn werk is om elke dag zoveel mogelijk klanten te kunnen helpen. Dus: logisch indelen. Eerst naar Antwerpen drie schepen en dan via de Volkerak-sluis nog naar Rotterdam. Als dat allemaal in elkaar past geeft dat een voldaan gevoel. Zeker als je later van de klant hoort dat hij blij was met de snelle service. Daar doen we het voor!

Ik bel nog met de garage voor afspraken te maken voor de bandenwissel van onze bussen en maak een afspraak om een nieuwe bedrijfswagen te laten bestickeren. Dan informeer ik bij mijn collega’s of ze hun klus vandaag denken af te krijgen of morgen verder moeten. 

Met collega’s op kantoor neem ik hun lopende projecten door; vaak zijn dit de grotere klussen en/of nieuwbouw, om te kijken wanneer we ergens weer verder kunnen. Dan maak ik de planning rond voor de volgende dag. Voor zover mogelijk laat ik de monteurs weten wat de klus voor de volgende dag wordt. Eventueel komen ze einde middag nog spullen laden zodat ze de volgende ochtend gelijk door kunnen.

Ik verwerk de orders met de pakbonnen van de materialen die geleverd zijn, draai de inkoopfacturen uit en boek deze in. Inmiddels is het 17.30 uur en tijd om af te sluiten. Ik kijk nog even of alle monteurs ook naar huis zijn en besluit dat het mooi is geweest voor vandaag.

Na de boodschappen, het koken en eten kijk ik vaak nog even naar de planning om er zeker van te zijn dat ik niets ben vergeten. Dan is het tijd om lekker te relaxen voor de tv of te puzzelen.