Unieke simulatie van trilling en uitlijning schroefassen

WERKENDAM – Van huis uit is machinefabriek De Waal specialist in engineering, productie, montage en service van schroefasinstallaties. Door de jaren heen is het pakket aan aanverwante producten steeds verder uitgebreid. Denk aan de hydraulische koppelflensmoer en schroefasmoer, de schroefasrem, de populaire seals en de onlangs toegevoegde stromingskap. De ontwikkeling van al deze mooie producten begint bij de engineeringsafdeling, waar een ervaren en gedreven team werkt met de modernste software- en tekenapparatuur. 

Engineer Erwin Scherff werkt inmiddels ruim een jaar met veel plezier op de engineeringsafdeling van De Waal. “De veelzijdigheid van dit werk is leuk; op onze afdeling komen vele werkzaamheden samen”. In totaal werken er vier engineers op de afdeling; naast Scherff zijn dit Johan de Keijzer en Mark van Keulen. Zij werken onder leiding van Johan Muilwijk. Dankzij de modernste software voor het berekenen, modelleren en tekenen zijn de engineers in staat om klanten optimaal te voorzien van advies op maat en alle gewenste technische informatie. 

Simulatie en berekening vooraf
Engineer Erwin Scherff vertelt: “Zo maken we onder andere gebruik van het ShaftDesigner berekeningsprogramma. Hiermee onderzoeken we op voorhand of een schroefas schadelijke trillingen veroorzaakt. Vaak worden trillingen en versnelde slijtage pas in de praktijk door de schipper opgemerkt. Daarom geven wij advies met behulp van zo’n berekening.  Middels ShaftDesigner maken we een simulatie, die virtueel nabootst hoe een schroefas zijn werk doet. We simuleren zowel de trillingen als de uitlijning. Dat voorkomt problemen achteraf”.  De Waal is uniek in het geven van dergelijk advies met behulp van deze berekeningssoftware. Scherff is tevens trots op het feit dat De Waal een totaalpakket levert: “Ontwikkeling, productie, inbouw en service; we doen het allemaal en dat is mooi”.

Compleet pakket
Op de vakbeurs Maritime Industry, die dit jaar vanwege het coronavirus wordt gehouden op 13, 14 en 15 oktober, kunnen bezoekers de gehele Stuwa schroefasinstallatie in opengewerkte vorm bekijken. “Deze keer een geüpdatet model, inclusief alle bijbehorende producten. De bezoekers kunnen zo alles zien en voelen”, vertelt de engineer. De complete schroefasinstallatie bestaat inmiddels uit een mooi pakket met aanverwante producten, dat door de jaren heen steeds verder is uitgebreid. De gehele installatie is een constructie met een dubbele koker in combinatie met een gesloten oliesmering. Daarnaast is er de schroefasrem, die handmatig en elektrisch onder druk gezet kan worden. Ook de bijbehorende afdichtingen, een oorspronkelijk concept uit de jaren ’80 dat steeds is doorontwikkeld, zijn opengewerkt te zien. De seals zijn bij alle scheepswerven bekend. Ze zijn verkrijgbaar in een binnen- en buitenuitvoering en gegarandeerd lekvrij. Het unieke De Waal patent, houdt het buitenwater buiten en het smeermiddel binnen. De hydraulische koppelflensmoer en schroefasmoer zijn bedrijfszeker en gebruiksvriendelijk voor de monteurs. Scherff: “Zij kunnen de flens en schroef muurvast op de conische as drukken én weer los trekken”. De nieuwste toevoeging is de stromingskap, die de hydraulische schroefasmoer beschermt tegen cavitatie en corrosie. Sinds kort is deze kap uit voorraad leverbaar. 

Tevreden schipper
Tevreden klanten, daar gaat het om bij De Waal. Engineer Scherff vindt het erg leuk een bijdrage te  mogen leveren aan de doorontwikkeling van de Werkendamse machinefabriek, die al een rijke geschiedenis heeft. “Het is mooi om onderdeel te zijn van het verhaal en om schippers praktische en technische oplossingen te bieden. Uiteindelijk gaat het om de tevreden schippers, die met goede en veilige systemen hun koers kunnen varen”.