Het zijn onzekere tijden voor de scheepsbouwwereld en ook De Waal ondervindt de gevolgen van de wereldwijde coronacrisis. Toch heeft de Werkendamse machinefabriek weer mooie opdrachten op de planning staan. Zo komt in september mts Pendolari aan de Waalkade, tot nu toe het grootste afbouwschip in de geschiedenis van De Waal. Daarnaast draait ook de serviceafdeling op volle toeren. 

De onlangs in de vaart genomen chemicaliëntanker Provider vaart inmiddels tevreden rond met de bekende De Waal producten; de schroefasinstallatie, brandstofbesparende Easyflow roeren en de stuurmachine. Kortom; het complete pakket. In samenwerking met diverse onderleveranciers begeleidde De Waal tevens de inbouw van de machinekamers. Sales engineer Matthijs Versluis: “Wij hebben de ABC motor ingebouwd en uitgelijnd. We hebben het mts Provider afgebouwd in opdracht van Galle & Roodhart scheepsbouw bv, waarmee De Waal al jarenlang samenwerkt. De Waal beschikt over verschillende afmeerkades voor schepen tot 150 meter, veel kraancapaciteit en er is genoeg plaats voor faciliteiten zoals opslag, kantine en huisvesting. Daarom is de Waalkade in Werkendam, een mooie en zeer geschikte afbouwlocatie”.

Pendolari
De volgende mooie opdracht is de afbouw van het mts Pendolari aan de Waalkade. “Best bijzonder want voor ons is dit tot nu toe het grootste afbouwschip met zijn 135 x 17,5 meter breedte. Op de werf waar het casco geïnspecteerd wordt, plaatsen wij de Stuwa schroefasinstallaties met afdichtingen en vier Easyflow roeren met bijhorende stuurmachine. Na deze inbouw komt het schip bij ons aan de Waalkade voor verdere afbouw. Hier gaan we verder met het plaatsen en uitlijnen van de keerkoppeling en hoofdmotoren”, vertelt Matthijs enthousiast.

Serviceafdeling
In deze onzekere tijden draait volgens Versluis de service- en reparatieafdeling erg goed. “Momenteel ligt de Prisa in onze scheepslift, waarvan wij in juni de roeren hebben omgebouwd naar ons brandstofbesparende Easyflow® systeem. Dit schip vaart op een vast traject, daardoor was al snel meetbaar dat de ombouw geresulteerd heeft in een lager brandstofverbruik van ongeveer 10 procent. Wegens de langdurige zomerse temperaturen heeft dit schip echter problemen gekregen met zijn bestaande watergesmeerde schroefasinstallatie. Omdat in de toekomst verwacht wordt dat deze hoge temperaturen vaker voorkomen, heeft de klant besloten om zijn schroefasinstallatie te laten ombouwen naar een gesloten oliebadsysteem”, aldus Matthijs.

Gesloten oliebad
De laatste jaren levert De Waal voor nieuwbouw meestal gesloten oliebad gesmeerde systemen. Schepen mogen immers geen verontreinigde middelen meer in het water afvoeren. Met de Stuwa buitenseals van De Waal wordt een gesloten systeem gecreëerd, dat het buitenwater tegenhoudt en waardoor het smeermiddel niet meer in het watermilieu terechtkomt. Alle Stuwa afdichtingen van De Waal zijn gecertificeerd door Green Award. Wie gebruik maakt van dergelijke afdichtingen, komt tevens in aanmerking voor diverse subsidieregelingen. Schippers die mogelijk problemen ondervinden met een ander merk buitenseal, kunnen eenvoudig overstappen naar De Waal. De Stuwa seals hebben een jarenlange standtijd, zijn lekvrij. De spare parts zijn gunstig geprijsd en De Waal beschikt over eigen scheepsliften voor installatie of onderhoud aan de seals.

Ruime voorraad
Matthijs: “De schroefasinstallatie van de Prisa werd gedemonteerd in onze eigen hydraulische scheepslift, wij plaatsten een nieuwe schroefaskoker, voorzien van bronzen lagerbussen met bijbehorende Stuwa gecertificeerde afdichtingen. Tevens hebben wij de schroefas voorzien van een hydraulische schroefasmoer. Om het plaatje compleet te maken hebben we ook de stromingskap mogen leveren die de moer beschermt tegen corrosie en cavitatie. Daarnaast heeft de kap een positieve invloed op het afstromen van het schroefwater. Deze stromingskap is op elke hydraulische moer van de Waal te monteren. Omdat we beschikken over een ruime voorraad aan gestandaardiseerde lagerbussen en afdichtingen, kunnen wij snel leveren en het schip zo snel mogelijk weer in de vaart brengen”. 

Meer weten? Neem een kijkje op www.dewaalbv.nl.