Als officieel dealer van Volvo Penta houdt Visscher Scheepsreparatie veel onderdelen op voorraad. Voor eigen gebruik en voor de bedrijven in de regio. Het waren bedrijfsleider Bert de Haas en assistent-bedrijfsleider Ben Sluimer die het magazijnwerk ‘erbij’ deden.

Ruim een jaar geleden besluit Visscher Scheepreparatie dat hierin verandering moet komen en gaat op zoek naar een magazijnmeester. Ondertussen gebeurde er intern het een en ander. Kees Bakker (hij is al vanaf zijn twaalfde bij Visscher te vinden, nu is hij 43) kreeg als inbouwbankwerker steeds meer last van zijn knie, zijn werk in de krappe machinekamers maakte het er niet beter op. “Het kwam er op neer dat mij werd geadviseerd om ander werk te zoeken, omdat het anders zou verslechteren”, aldus Kees.

De vacature van magazijnmedewerker kwam als geroepen. “Het liefst wilde ik hier blijven. Ik sta bekend als een pietje-precies, mijn vrouw had mij eerder al magazijnwerk geadviseerd. Ik ben per 1 mei begonnen en het bevalt erg goed. Ik zoek de onderdelen bij elkaar voor de monteurs of bestel ze indien nodig. Verder maak ik de pakbonnen en schrijf het gebruikte materiaal op de werkorders. Daar zijn ze op kantoor weer blij mee. Het is nu één man die het doet, dat werkt veel efficiënter.” Ondertussen houdt Kees de voorraad op peil en is hij ver gevorderd met het ordenen van het magazijn en de zorg om het netjes te houden.

Bert de Haas, inmiddels 31 jaar in dienst, is blij met de nieuwe situatie. “Vroeger deed ik het alleen, later met Ben. Kees is (net als Ben) secuur en daarom geknipt voor dit vak. Ik ken Kees vanaf het begin; eerst nog als een kleine jongen. Hij was de buurjongen van Krijn Huijzer, de allereerste werknemer hier en nog steeds in dienst! Nu hebben Ben en ik meer tijd om alles met elkaar af te stemmen en wij kunnen elkaar vervangen als dit nodig is. Het is een kwestie van breder denken en deze nieuwe werkwijze bevalt ons wel.”

Ben beaamt het verhaal van Bert. “Ooit wilde ik de kant van de autobranche op. Toen die richting verdween bij ‘De Grienden’ koos ik voor de metaalopleiding. Aan de binnenvaartsector dacht je eigenlijk niet, maar na een stage bij Visscher Scheepsreparatie was het duidelijk dat ik dieselmonteur zou worden.” Na een jaar onderbreking elders kwam Ben weer bij Visscher terug en heeft hij nu als assistent-bedrijfsleider meer te maken met aansturing en planning. Zijn voorkeur voor elektra en software brengt hem trouwens nog weleens op locatie. “Dat blijven geestelijke uitdagingen die ik niet uit de weg ga.” 

Tot slot een nieuwtje: het op maat maken en van hydrauliekslangen doet Visscher Scheepsreparatie voortaan in eigen huis.

www.visscherscheepsrep.nl