Het zag ernaar uit dat Maik Kremer (24) een mooie carrière tegemoet ging bij Verolme in de Botlek. De crisis gooide roet in het eten, maar al met al heeft het hem iets goeds gebracht: EMHA.

“Na de middelbare school ben ik bij Verolme gaan werken op basis van werken en leren. Heb daar opleidingen gedaan met als resultaat de papieren voor bankwerker en werktuigbouwkundige niveau 3. Ik heb er vijf jaar gewerkt, maar daar kwam na de reorganisatie voor mij en veel van mijn collega’s een einde aan. Ik moest op zoek naar een ander leerbedrijf.” Dat bedrijf vond hij, maar: “Vier maanden achter elkaar alleen maar kabelstrips lassen vond ik niet zo’n succes. Een goede vriend van me werkt bij EMHA, dus heb ik hem gevraagd of ze daar nog mensen nodig hadden.” 

Dat bleek het geval. “Een week na mijn sollicitatie kreeg ik een reactie terug en nu werk ik hier bijna twee jaar. Een paar maanden terug heb ik mijn vaste aanstelling gekregen.”

Maik is nu junior uitlijner en dat werk bevalt hem goed. “Het komt neer op het uitlijnen van de schroefas, keerkoppeling en de motor. Elk schip is weer anders, je doet niet constant hetzelfde. Afhankelijk van de situatie lijnen we uit met laserequipment of uitlijnklokken. Het funderen van tandwielkasten met twee-componentenepoxy Chockfast Orange en het plaatsen en aflassen van de zeevasten rondom de tandwielkasten en hoofdmotoren komt regelmatig voor. Die hoofdmotoren worden met regelmaat geleverd met rubber elementen. Deze rubber elementen stellen we vlak en we machineren stalen vulplaten voor onder de rubber elementen. Dit in samenspraak met de klant.”

De machinekamer is het werkgebied van Maik en daar gebeurt een hoop. De uitlijning van de tandwielkast naar de schroefas is een uiterst nauwkeurig werk. De bedoeling is dat de tolerantie de 0 benadert. “De grens ligt op 0,05 millimeter. Na het uitlijnen van de tandwielkast en het uitharden van de Chockfast Orange wordt een aanhaalmoment berekend voor de fundatiebouten en wordt de tandwielkast vastgezet op de fundatie. Als het schip vaart onder classificatie zal de uitlijning worden afgenomen door een lokale surveyor die goedkeuring op de uitlijning zal moeten geven. Na goedkeuring gaan we verder met de hoofdmotoren. Ook de hoofdmotoren worden afgenomen voor classificatie, bijvoorbeeld Lloyds.”

De afwisseling zit ’m niet alleen in de schepen zelf, maar ook in waar ze zich bevinden. Soms liggen ze hier, soms in het buitenland. “Zo ben ik al een keer twee weken in Mexico geweest en voor de kerst vorig jaar zes weken in Uruguay. Mijn vriendin is daar niet altijd blij mee, maar het hoort bij het werk. Al met al zit ik goed op mijn plek hier. Ik werk behoorlijk zelfstandig en ben op weg naar volledig zelfstandig werken. Daar moet ik nog even wat meer ervaring voor opdoen.”

www.emhabv.com