De ontwikkelingen bij De Waal gaan continu door, en dit geldt niet alleen voor de producten. Zo is er bijvoorbeeld hard gewerkt aan een compleet vernieuwde website. Sinds kort kunnen bezoekers hier terecht voor het laatste nieuws en informatie over alle producten en diensten, ondersteund door mooie foto’s. Daarnaast introduceert De Waal met trots de fraaie propeller stromingskap.

De Waal voorziet haar schroefassysteem van steeds meer zelf ontwikkelde toevoegingen. Velen kennen de Stuwa afdichtingen, maar denk ook aan de succesvolle schroefasrem en de hydraulische schroefasmoer. Sinds enige tijd wordt zelfs de koppelflensmoer voorzien van een hydraulische ring. Als vijfde toevoeging wordt nu de propeller stromingskap geïntroduceerd. Hiermee komt De Waal een stap dichter bij de meest optimale afstroming van het schroefwater.

Cavitatie
Marco de Waal: “We zien dat alle (merken) schroefasmoeren na enkele jaren gebruik gaan corroderen en dat er bij sommige schepen er ook cavitatie optreedt aan de moer en het schroefasuiteinde. Dit heeft op zich niet gelijk nadelige gevolgen maar het ziet er niet zo fraai uit. We wilden bij De Waal de afstroming verbeteren, wervelingen in het water direct achter de moer beperken, en gelijk de corrosie en cavitatie van het schroefasuiteinde en de moer tegengaan. Nu hebben we een kap ontwikkeld voor onze eigen installaties die dit alles oplost en daarmee direct zorgt voor iets meer rendement op de totale voortstuwing.” Directeur Johan Verlaan vult aan: “De mooiere stroming van het water zorgt tevens voor minder cavitatie op de roerbladen.” Als fraaie bijkomstigheid geeft de stromingskap het onderwaterschip een mooi, strak uiterlijk. 

Mooie afwerking
De Waal: “Wie kiest voor De Waal, kiest naast degelijke kwaliteit ook voor een mooie afwerking.” De kap wordt gegoten van kunststof, waarbij is gekozen voor een frisse blauwe kleur. De stromingskap past precies over de hydraulische schroefasmoer van De Waal en is voorzien van een o-ring. De kap wordt over de moer heen gemonteerd door middel van een verzonken bout, waardoor de afstroming optimaal is. Verlaan: “De kap komt er in zo’n vier verschillende maatvoeringen. Klanten kunnen bij ons nu kiezen tussen drie opties: een stalen schroefasmoer, een roestvrijstalen moer of één van beide voorzien van een fraaie stromingskap.” Het is voor het eerst dat een stromingskap in serie toegepast wordt bij conventionele- en duurzame schroefasaandrijvingen in de binnenvaart.