Shipfix Techniek uit ’s-Gravendeel levert, installeert en repareert bijna alles aan boord van een binnenvaartschip. En als eigenaar Wim Steenbergen het zelf niet af kan, roept hij de hulp in van zijn broers, die gespecialiseerd zijn in las- en constructiewerk en scheepselektrotechniek.

“We noemen ons zelf wel eens de Maritieme Service Groep ’s-Gravendeel”, zegt Steenbergen. “Daar hebben we nog niet veel reclame voor gemaakt, want we stikken van het werk.” Samen met zijn broer Gert deelt hij een werkschip in de gemeentehaven langs de Dordtsche Kil: de MS Janny uit 1912. Het is het schip waarop ze opgroeiden. “Mijn vader kocht het vijftig jaar geleden van een reder nadat het was uitgebrand en knapte het zelf op. Hij vervoerde er onder andere veevoer, kunstmest, rijst en granen mee.”

Wim werkte zestien jaar als monteur voor diverse dealers en scheepsreparatiebedrijven voordat hij in 2008 voor zichzelf begon. ,,Mijn vader was toen zeventig en zag er tegenop om aan de wal te gaan wonen. Ik zocht een werkplaats. Toen hebben we afgesproken dat ik het schip zou kopen, het ruim zou verbouwen tot werkplaats en dat hij achterin de woning bleef wonen.”

Daardoor is Shipfix het enige bedrijf in de regio met een schip als werkplaats. “Het is ideaal. We hebben veel ruimte, want het heeft een hoge den. Klanten kunnen langszij aanleggen en ik heb mijn kraan, de hele werkplaats en alle onderdelen bij de hand.” Voor kleinere klussen als onderhoud, storingen en lekkages pakt hij de servicebus en helpt schippers ter plekke, bijvoorbeeld als ze liggen te laden of te lossen. Het merendeel van zijn klanten komt uit het vaargebied Moerdijk, Dordrecht en Rotterdam, maar soms rijdt hij ook naar Duitsland als het moet.

Voor veel binnenvaartondernemers is Shipfix inmiddels een vertrouwde naam. Dat komt mede omdat Wim als geen ander weet hoe een schipper redeneert en denkt. “Ik kom zelf uit een schippersfamilie en ken de cultuur. Dat geeft al snel een klik. Voor een schipper is zijn schip zijn alles. Zijn werk en zijn manier van leven.”

Shipfix is van alle markten thuis, maar Wim focust zich de laatste tijd op  voortstuwingsmotoren en generatoren. Bij hermotoriseringen fungeert hij als hoofdaannemer. Hij levert en installeert alles.

Hoewel hij verstand heeft van alle type motoren is hij dealer van het Japanse motormerk Yanmar. Dat levert motoren in het bereik van 360 tot 1550 PK die voldoen aan de CCR2 en IMO eisen. “Het merk is hier niet zo bekend, maar bestaat al ruim honderd jaar. Kleine zeeschepen en vissersboten over de hele wereld varen ermee. In Nederland varen er al een paar duwboten met een Yanmar motor en die doen het heel goed. De motoren doen qua kwaliteit niet onder voor andere merken.”