Het nieuws rond de groeiende S4M Group of Companies en RS Group volgt elkaar snel op. Konden we eind vorig jaar nog melden dat beide bedrijven samensmolten op hun locatie aan de Lindtsedijk, sinds mei bevindt het bedrijf zich aan de Noordweg in Zwijndrecht. Peter van Poortvliet vertelt over het hoe en waarom.

“Wij hadden meer ruimte nodig, maar konden dat op onze vorige locatie niet voor elkaar krijgen”, vertelt hij. “We zijn maanden op zoek geweest en net op het moment dat we dachten dat het niet zou lukken, zijn we bij toeval op deze locatie gestuit. Een bedrijfspand dat van binnen helemaal is vernieuwd en ons genoeg ruimte biedt voor dit moment en de toekomst.” 

Binnen het pand huist nu ook VKV Sleep- en Duwbotenservice waar snel een intensieve samenwerking mee is aangegaan. Daarover staat in deze BM een apart artikel.

Een rondleiding door het pand leidt tot een verbazende conclusie: een bestaand pand dat van binnen helemaal is leeggehaald en als nieuwbouw is opgebouwd. Zo komen alle divisies onder één dak: binnenvaart, zeevaart, uitzenden en detacheren. Verder is er genoeg ruimte voor de boekhouding, een fraaie opleidingsruimte, een kantine in bistrosfeer en een ruime opslag. Zoals bijvoorbeeld voor S4M Services dat olieslangen levert voor overslag van ladingen. Er moet nog een hoop gebeuren, maar het ziet er al veelbelovend uit. Uiteindelijk zal het pand aan de Daltonstraat worden opgegeven en zitten alle divisies op één plek.

Verbinding
Kenmerkend voor het bedrijf is dat de RS Group (detachering) en S4M Flex (uitzending) een mooie verbinding vormen van alles tussen het inzetten van nautisch personeel tot een volledige exploitatie van een of meerdere schepen. Goed personeel aantrekken en behouden is hier essentieel. Voor wat betreft de binnenvaart is tankvaart de expertise, maar droge lading en containervervoer komt ook voor. Het geheim zit ‘m in volgens Van Poortvliet in een verbinding maken tussen de zeevaart en binnenvaart zodat deze segmenten elkaar kunnen versterken. En daar zit tegelijkertijd een frustratie.

Tekort en overschot
Hier snijdt Peter van Poortvliet een opvallend probleem aan. Op dit moment is er een overschot aan zeekapiteins en een tekort aan binnenvaartkapiteins. Toch mag een zeevaartkapitein volgens de geldende regel- en wetgeving geen kapitein zijn op een binnenvaartschip. De oplossing lijkt niet zomaar voor de hand te liggen. Typisch iets voor S4M om ook daar toch een verbinding te leggen. Niet makkelijk, maar wel een heel goed idee.

www.s4mshipping.com
www.s4mgroup.com
www.rsgroupbv.nl