Edwin van Heerewaarden is sinds 1 maart in dienst bij AAA Propulsion als projectleider. Hij was na dertien jaar zware machinebouw toe aan een nieuwe uitdaging en is voortvarend begonnen bij zijn nieuwe werkgever. Interesse in techniek staat voor hem aan de basis. De mogelijkheden die de V-POD, Z-Drive en de nieuwe A-POD bieden voor de scheepvaart geven hem een boost.

Eerst een handige tip: spreek AAA Propulsion uit als ‘Triple A Propulsion’. Zo klinkt het in Boven-Leeuwen en dat gaat een stuk beter. De drie A’s staan voor Ability, Accountability en Agility. Het bedrijf biedt voortstuwingstechnieken aan die een roerinstallatie, schroefas of keerkoppeling overbodig maken. Dat geeft niet alleen een hoop ruimte in de machinekamer; de elektrische aandrijving die zich bij de V-POD en de A-POD in de behuizing onder water bevindt, is een ideaal uitgangspunt voor elektrificatie van een schip op basis van dieselelektrisch of helemaal elektrisch. Helemaal
van deze tijd.

Met de hand
We spreken Edwin van Heerewaarden als hij pas twee maanden in dienst is, maar die indruk wekt hij niet. Hij laveert door het kantoor, magazijn en assemblagehal alsof hij er al jaren werkt. Hoe is het zo gekomen? “Ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging in een andere branche, zag de vacature van AAA Propulsion en na een gesprek met Dick-Jan de Blaeij voelde het helemaal goed. Eigenlijk was het 100 procent op gevoel.” 

“De interesse in dieseltechniek en motoren heb ik al heel lang. Die vind ik hier weer terug in de dieselgeneratoren die gebruikt worden om stroom te leveren. Ook leveren we de Z-drive. Deze is niet voorzien van een elektrische motor, maar wel van een haakse overbrenging. Die kan net als onze andere producten via een kranslager 360 graden draaien (afhankelijk van het achtersteven van het schip) en maakt daarmee een roerinstallatie overbodig.” 

Opmerkelijk: de Z-Drive die op verzoek van de zeevaart destijds in productie genomen is, draait met zo weinig weerstand dat het met de hand kan worden voortbewogen, zo ondervinden we bij verschillende Z-Drives die in Boven-Leeuwen staan. “Kwestie van werken met optimale loopvlakken en daardoor minimale wrijvingsweerstand.” Dat betekent uiteraard efficiency en brandstofbesparing. Ontwikkelingen zien we ook in de vorm van toepassing van permanent magneetmotoren en tunnelboegschroeven op basis van ingebouwde pod-aandrijving voor vermogens
boven de 1,3 mW.

A-POD
De producten worden wereldwijd toegepast, AAA Propulsion heeft het er maar druk mee. Dat wil niet zeggen dat de binnenvaart wordt vergeten. Er varen al heel wat binnenvaartschepen rond met V-POD’s en sinds kort ook met A-POD’s. Laatstgenoemd product is een doorontwikkeling van de V-POD. In de A-POD vindt de aandrijving niet plaats via een planetaire reductiekast, maar rechtstreeks vanaf de as van de ingebouwde elektromotor. Twee exemplaren daarvan zien we terug op mts Rain Empress die op 12 april een geslaagde proefvaart beleefde.

De geleverde A-POD’s hebben een open schroef van 1200 mm met een maximaal vermogen van 250kW. De werking van de A-POD’s kan in het stuurhuis op scherm continu worden gemonitord. Alle gegevens, van temperatuur tot en met vermogen, vind je terug op het dashboard. Door minder slijtagedelen is minder onderhoud noodzakelijk en net als bij de V-POD’s  zijn ze ideaal bij weinig inbouwruimte. 

Edwin van Heerewaarden: “Dit is niet de laatste ontwikkeling, AAA Propulsion blijft verder ontwikkelen, zeker nu elektrische aandrijving steeds belangrijker wordt. Wij hebben producten die daar perfect op inspelen, daarom voorzie ik een mooie toekomst.” 

www.aaapropulsion.com